Dziś startuje Dakar 2025. Nie zabraknie w nim Polarisów i Polaków.

Na listach startowych tegorocznego Dakaru znajdziemy wiele ciekawych pojazdów i znanych nazwisk. Choć nie zabraknie w nim Polarisów i Polaków, to na połączenie tych dwóch żywiołów będziemy musieli jeszcze poczekać.

Zwycięzcy rajdu Dakar w klasie SSV – Polaris Off Road i Sébastien Loeb Racing Team, wracają na Rajd Dakar, aby bronić tytułu w 2025 roku.

Do oficjalnego rozpoczęcia 47. edycji Rajdu Dakar w Arabii Saudyjskiej pozostały godziny.
Polaris RZR jest gotowy wziąć udział w najtrudniejszym wyścigu świata z dwoma zespołami w klasie pojazdów typu side-by-side (SSV) T4: francuski zespół Sébastien Loeb Racing Team pod kierownictwem FrayMédia Motorsport z trzema załogami — w tym mistrzami Dakaru 2024 Xavierem de Soultraitem i Martinem Bonnetem — na czele Polaris RZR Pro R Factory, a także hiszpański zespół TH Trucks Rally Team z trzema załogami w Polaris RZR Pro R.

Zespół Sebastien Loeb Racing (SLR)

Wkraczając w trzeci rok pięcioletniej współpracy między Polaris i SLR, mając już zwycięstwo w rajdzie Dakar w drugim roku tego partnerstwa, zespół podchodzi do Dakaru 2025 z tytułem do obrony i bogactwem cennego doświadczenia wyścigowego, aby rozpocząć mocno ten rajd. Dzięki wzmocnionej strukturze i jasnemu celowi zespół liczy na trzy załogi, które będą dążyć do szczytu: obrońcy tytułu mistrzów Dakaru, Xavier de Soultrait i Martin Bonnet, którzy chcą obronić tytuł T4 w 2025 r., dołączyli do nich zawodnicy z pierwszej dziesiątki Dakaru 2024, francuski duet Florent Vayssade i Nicolas Rey, a na koniec zespół wita trzecią załogę z Brockiem Hegerem z Polaris Factory Racing, mistrzem Baja 1000 z 2024 r. i mistrzem SCORE Pro UTV Open z 2023 r., który zadebiutuje na wydarzeniu z kolegą z zespołu Maxem Eddym Jr. jako swoim nawigatorem.

Doświadczenie zdobyte podczas dwóch pierwszych edycji i ulepszenia techniczne wprowadzone do Polaris RZR Pro R Factory stawiają zespół w konkurencyjnej pozycji.

Cédric Fray, dyrektor generalny FrayMédia Motorsport, skomentował: „Dakar pozostaje wyścigiem charakteryzującym się silnym elementem przypadkowości i nieprzewidywalnego terenu. Zespół podchodzi jednak do tej edycji z poczuciem zoptymalizowanego przygotowania i odnowionej determinacji. Cel jest jasny: umieścić trzy samochody w pierwszej dziesiątce, z ostateczną ambicją utrzymania tytułu i dalszego rozwoju projektu, który został zainicjowany z Polaris trzy lata temu, teraz z nową strukturą na czele projektu.”

Numery startowe SLR:

400 – Xavier de Soultrait (FR) i Martin Bonnet (FR)

411 – Florent Vayssade (FR) i Nicolas Rey (FR)

425 – Brock Heger (USA) i Max Eddy (USA)


TH Trucks Rally Team

Przystępując do Dakaru po raz drugi w kategorii SSV, ale z ponad 25-letnim doświadczeniem w terenie i wieloma doświadczeniami w Rajdzie Dakar zarówno w wyścigach, jak i dostarczaniu ciężarówek pomocniczych dla zespołów, TH-Trucks wystawia trzy załogi, które zamierzają przekroczyć linię mety ze wszystkimi trzema zespołami. Po udanym finiszu w 2024 roku Enrico Gaspari i Fausto Mota wracają do Dakaru 2025 wraz z kolegami z zespołu Domingo Romanem i Oscarem Bravo, którzy nie byli w stanie ukończyć ostatniej edycji Dakaru z powodu wypadku na wydmach, więc mają zamiar zabrać do domu medal za ukończenie w 2025 roku. Załoga José Ignacio Gayoso i Santiago Javier Ramiro uzupełni zespół, który jest nowy w Rajdzie Dakar, ale ma za sobą obszerne testy przygotowujące do wyścigu.

Numery startowe TH Trucks:

406 – Enrico Gaspari (IT) i Fausto Mota (ESP)

434 – Domingo Roman (ESP) i Oscar Bravo (ESP)

435 – José Ignacio Gayoso (ESP) i Santiago Javier Ramiro (ESP)

Xtreme+

Zespół CST Xtreme+ Polaris będzie obecny z 3 załogami za sterami Polaris Pro R.

Pierwszą załogą będzie zwycięzca Dakaru 2016 w T3 w pojeździe Polaris Michele Cinotto z pilotem Alberto Bertoldi. Będzie to dziesiąty udział Michele’a w tym legendarnym rajdzie.
Umeda Shinsuke / Paul Durame to druga ekipa Extreme+. W 2023 r. zdobyli Wicemistrzowo Świata W2RC w T4. Będzie to ich 4 udział w Dakarze.
Ostatnią załogą będzie Pietro Cinotto / Martino Albertini. Zespół Extreme+ opisuje ich jako „najmłodszy i najszybszy w naszej drużynie”. Trzymamy kciuki!

Numery startowe Extreme+:
414 – Michele Cinotto i Alberto Bertoldi

419 – Umeda Shinsuke / Paul Durame

431 Cinotto Pietro / Albertini Martino


Polacy na Dakarze

Piętnastu polskich zawodników rzuci się w wir zmagań na bezdrożach Półwyspu Arabskiego, marząc o zdobyciu upragnionego złotego beduina. W tym roku zabraknie niestety rodziny Goczałów z fenomenalnym Erykiem na czele.

Motocyklowe nadzieje

Na dwóch kółkach zobaczymy dobrze znanych polskich fanom rajdów: Konrada Dąbrowskiego oraz Bartka Tabina. Syn legendarnego Marka Dąbrowskiego, Konrad, po udanym debiucie w 2021 roku, rokrocznie podnosi poprzeczkę i jest jednym z faworytów w swojej kategorii. Z kolei Bartek Tabin, doświadczony zawodnik, będzie walczył o podium wśród weteranów.

Samochody – królewska klasa

W kategorii samochodów, w klasie Ultimate, zobaczymy Szymona Gospodarczyka, który tym razem zasiądzie w prawym fotelu Toyoty Hilux, prowadząc Litwina Benediktas Vanagasa. To będzie jego siódmy start w Dakarze, ale pierwszy w samochodzie.

SSV – rajdowe bolidy

W lekkich czterokołowcach zobaczymy aż ośmiu Polaków. Wśród nich w klasie Chalenger będą doświadczeni zawodnicy tacy jak Piotr Beaupre i Jacek Czachor, a także debiutanci, jak Adam Kuś. trzecią załogą tej klasy będzie Łukasz Zoll z Michałem Zoll.
Mocno trzymamy również kciuki za klasę SSV i startujących w niej „Grześków” oraz Marcina Paska.

Ciężarówki – siła i wytrzymałość

Wśród ciężarówek, tradycyjnie już, zobaczymy Dariusza Rodewalda, który będzie walczył o swoje czwarte zwycięstwo w Dakarze jako mechanik Alesa Lopraisa i Davida Kripala. Towarzyszyć mu będzie Bartłomiej Boba, który będzie pilotował czeską załogę Vratny/Martinic.

Klasyka ma swój urok

Rajd Dakar to nie tylko rywalizacja o jak najszybsze pokonanie trasy. W klasie historycznych pojazdów zobaczymy dwóch Polaków, którzy powalczą o zwycięstwo w rajdzie na regularność. Tomasz Staniszewski ze Stanisławam Postawką wystartują Porsche 924.

Polscy zawodnicy gotowi do walki

Wszyscy polscy zawodnicy są doskonale przygotowani do tego niezwykle wymagającego wyścigu. Ich determinacja, umiejętności i wsparcie kibiców z pewnością pozwolą im osiągnąć znakomite wyniki. Trzymamy kciuki za naszych reprezentantów i życzymy im powodzenia na trasach Rajdu Dakar!

Bike

26 – Konrad Dąbrowski – KTM 450

59 – Bartłomiej Tabin – Husqvarna 450

Ultimate

208 – Szymon Gospodarczyk (pilot Benediktasa Vanagasa) – Toyota Hilux

Challenger

328 – Piotr Beaupre / Jacek Czachor – Can-Am Maverick

357 – Łukasz Zoll / Michał Zoll – Can-Am Maverick

349 – Adam Kuś (z pilotem Dmytro Tsyro) – Taurus T3 Max

Klasa SSV

416 – Grzegorz Brochocki / Grzegorz Komar – Can-Am Maverick

444 – Marcin Pasek (pilot Hasana Alsadadiego) – Can-Am Maverick

Klasa Truck

601 – Dariusz Rodewald (mechanik Alesa Lopraisa/Davida Kripala) – Iveco Powerstar

611 – Bartłomiej Boba (pilot Tomasa Vratnyego/Jaromira Martinca) – Tatra FF7

Klasa Classic

753 – Tomasz Staniszewski / Stanisław Postawka – Porsche 924


Polaris RZR Pro R

Po debiucie na podium w Rajdzie Dakar w zeszłym roku, pojazd RZR Pro R Factory powraca na Dakar po raz drugi z dodatkowymi ulepszeniami wydajności i trwałości. Posiadając jednoczęściowe podwozie, mocniejszą, sztywniejszą ramę, regulowane zawieszenie i nowe, ulepszone podzespoły elektroniczne, Gen 2 RZR Pro R Factory jest gotowy, by ponownie zmierzyć się z pustynią Arabii Saudyjskiej.

Chociaż RZR Pro R Factory ma części premium, ulepszone do wyścigów, większość głównych podzespołów pojazdu pozostaje całkowicie seryjna, oparta na rewolucyjnej platformie RZR Pro R. Części te obejmują silnik ProStar Fury 2.0L, napęd przedni i tylny, skrzynię biegów, listwę kierowniczą ze wspomaganiem, łożyska kół, wszystkie komponenty CVT, w tym pasek, a także wahacze, przednie i tylne zwrotnice, sworznie kulowe i wahacze wleczone.

Z okazji 14. rocznicy uczestnictwa Polaris w wyścigu, Rajd Dakar odbędzie się po raz szósty w Arabii Saudyjskiej w dniach od 3 do 17 stycznia 2025 r. i będzie miał prawie 8000 kilometrów długości od Bisha do Shubaytah.

O Polaris

Jako światowy lider w sportach motorowych, Polaris jest pionierem przełomowych produktów i wzbogacających doświadczeń i usług, które zachęcają ludzi do odkrywania radości przebywania na świeżym powietrzu od czasu naszego założenia w 1954 roku. Wysokiej jakości linia produktów Polaris obejmuje modele Polaris RANGER®, RZR® i Polaris GENERAL™ side-by-side off-